Begyndelsen

I starten af 1930erne var der en ung mand ved navnet Christian Jensen, som var beskæftiget med mekanik, men som også havde en meget stor interesse for dyr. På et tidspunkt fik han et lån på et par tusinde kroner som han satte i en grund på Sdr. Boulevard, ned til åen og her åbnede han en dyrehave under meget beskedne former. an fik herefter fremstillet 500 billetter men allerede den første dag var der mere end 5500 besøgende, mere en 11 gange så mange som har havde forventet. I dag er dyrehaven kendt som Odense Zoo.
I 1948 var Chr. Jensen direktør for Dyrehaven hvor der i mellemtiden også var kommet en Restaurant, ud over det var han også direktør for Århus Zoo og han var ejer af en dyrehandel og et dyreudlejningsfirma.
Der var mange udfordringer med at drive en dyrepark, f.eks. kunne beliggenheden, ved Odense Å, være en udfordring da åen kunne gå over sine breder. Dette skete i 1947 hvor man måtte evakuere haven og det kom til at koste ca. 30.000 kroner for at afvande området og få renset anlæggene.
Der var ikke kun vanskeligheder men også store glæder ved haven, f.eks havde han stor glæde af danmarks første børnecirkus som var startet i Odense Zoo. I pressen blev de mange børn der optræder der rost for at være på niveau med de professionelle artister.

Opstart af børnecirkus

Direktør Jensen var en dygtig forretningsmand og det var ham som fandt på at starte et børnecirkus. Han sendte Herold Nielsen til Sverige, til Gävle – Furuvik Dyrepark, hvor han skulle lærer hvordan man lavede børnecirkus. Da han kom hjem, startede han Cirkus Zoo.
I 1946 købte Direktør Christian Jensen det engområde der lå på den anden side af Odense Å. Her opførte han et tivoli i samarbejde med brødrene Lind, fra Tivoli Karolinelund i Ålborg, og det var også her det lille børnecirkus – Cirkus Zoo blev placeret. Tivoliet blev meget hurtigt en stor succes og det tiltrak folk fra nær og fjern og i 1948 var det en så stor succes at det blev nødvendig at flytte det lille, men populære, børnecirkus over på den anden side af Odense Å, til Zoologisk have.
Her blev Cirkusset en meget stor succes og en attraktion som hver sommer kunne trække mange børn til som gerne ville optræde.
I 1950 døde Direktør Christian Jensen og det blev herefter hans kone Kristine Jensen og hans datter Birthe Jensen som skulle føre Tivoli og Zoologisk have videre og dermed også børnecirkus. Tivoliet blev hurtigt efter hans død solgt til Brødrene Lind og de kunne nu koncentrere sig om Zoologisk have.

Udenby’s

Det var ikke kun i Odense Zoo at man kunne opleve børnecirkusset. Den 6. august 1948 var børnecirkus en af de store arrangementer på rundskuet i Århus hvor de optrådte 2 gange på friluftsteateret i Botanisk have. Ud over de mange børn der optrådte, var der også en del dyr med i forestillingen, man kunne opleve både 3 indiske dværgelefanter, bjørne, lamaer og heste. Det lille børnecirkus har haft en stor succes i Odense og det samme får det også på rundskuet i Århus hvor det bliver kaldt ”Børnecirkus ud over det normale” og ”Berømt børnecirkus til Århus” i medierne.
En af de ponyer som man havde brugt i cirkus i løbet af sommeren bliv i starten af november overdraget til Dronning Ingrid af Direktør Chr. Jensen. Ponyen skulle så bruges som ridedyr for de 3 prinsesser.

Fjernsynet/medierne

D. 14/6 – 1953 kan Fyns Social Demokrat fortælle at der dagen efter skal være de første optagelser på fyn til fjernsynet. Optagelserne skal foregå i Odense Zoo-Tivoli og ud over optagelser fra haven vil der også være optagelser fra zoo-tivoli’s børnecirkus. Optagelserne skal bruges i et ungdomsprogram og vil finde sted d. 15/6 kl 15-17 og som der skrives vil der være mulighed for at komme med på de første fjernsynsoptagelser på fyn, hvis man befinder sig i haven denne dag. Dette var måske nok første gang fjernsynet var på besøg men absolut ikke sidste gang. Gennem de år cirkusset eksisterede var der ofte besøg af ”fjernsynet”.
Det var ikke kun fjernsynet der havde interesse for det fynske børnecirkus også radioen havde flere reportager fra haven og cirkusset men også de trykte medier viste stor interesse.
stor succes at det blev nødvendig at flytte det lille, men populære, børnecirkus over på den anden side af Odense Å, til Zoologisk have.
Her blev Cirkusset en meget stor succes og en attraktion som hver sommer kunne trække mange børn til som gerne ville optræde.
I 1950 døde Direktør Christian Jensen og det blev herefter hans kone Kristine Jensen og hans datter Birthe Jensen som skulle føre Tivoli og Zoologisk have videre og dermed også børnecirkus. Tivoliet blev hurtigt efter hans død solgt til Brødrene Lind og de kunne nu koncentrere sig om Zoologisk have.

Dyr

Der har gennem årene været optræden af mange forskellige dyr. Herold Nielsen brugte vinteren på træning af dyrene så de kunne blive klar til sommerens cirkusforestilling. Af de mange dyr der har medvirket kan nævnes indiske dværgelefanter, bjørne, lamaer, heste, geder, chimpanser, muldyr og en tiger – nå ja det var godt nok en af de medvirkende der var klædt ud som tiger, men sjovt var det.

I dag er Cirkusset nedlagt men selve bygningerne står stadig i haven, men bruges som stald for nogle af havens dyr.
Den sidste dag der var forestilling i det lille cirkus var der 1150 mennesker som så forestillingen. Cirkusset stoppede samtidig med at Herold Nielsen, som 69-årig, i 1989 gik på pension og dermed stoppede som Inspektør i Odense Zoo.
Herold Nielsen døde i april 2011.